17. okt. 2021

Årets sommertur 13 juli - 6 aug

Første stopp Rena camping. Ett par overnattinger og vi fikk til en sykkeltur Rena-Skramstadsetra-Åsta

Info: Rena camping

Rena camping

Fra sykkelturen og sykkelkart

Ferden gikk videre til Savalen. Vi fricampet her og tok en sykkeltur rundt innsjøen Savalen.
Sandvika sør i sjøen

Vi tøffer videre ned til Spidsbergseter hvor vi skal treffe et reisefølge for noen dager. Spidsbergseter ligger langs Rondevegen og byr på mange muligheter for fricamp.
Her Flaksjølivegen

Med reisefølget på plass går turen videre over til Bjorli. Det ble tid med en stopp på Hjerkinn. Vi besøkte Snøhetta viewpoint. Her var vi heldige å få se moskus nede i dalsøkket under utsiktspunktet.
Fra utsiktspunktet. Nede i dalen til venstre så vi en god del moskus

Fra Hjerkinn og Bjorli gikk turen til Åndalsnes. Vi valgte bobilplassen i sentrum. Her koste vi oss i noen dager. Romsdalsgondolen, Rampestreken, Kammen, Setnesmoen leir(kompani Lauritsen)  og Åndalsnes camping besøkte vi.
Kammen
Rampestreken

På turen reiste vi innom Fuglevåg i Ålvund og Kristiansund. Overnattet i begge steder. Ferden gikk så via Atlanterhavstunellen og Atlanterhavsveien til Bud.
Ble liten stopp ved Storseisundbrua.

Med et par overnattinger i Bud ble det tid med en sykkeltur. Vi syklet Bud - Hustadbukta.
Fra en avstikker ut på Dråga
Sykkelruta vår på Bud.

En ny plass for oss er Otrøya. Her har vi ikke vært før. Vi la oss til på en kjempefin liten bobilplass i Midsund.
Gjerdebua bobilparkering Midsund 4 plasser Info: Gjerdebua Midsund og mer info om bl.a bobilplasser anbefales og se på Bobilverden.no

Dette er et flott utgangspunkt for fjellturer til fots og sykkelturer. Det ble sykkeltur Midøya rundt
Bjørneremshelleren på Midøya ligger 200 m. skrått opp fra Bjørnerem. I disse hulene bodde antakelig de første romsdalinger
Gammel bru Drynjasundet
Fin sykkeltur. Ca 3 mil

En snarvisit innom Ålesund. Vi tok en overnatting på bobilparkeringen Skjerva
For info om bl.a bobilplasser anbefales og se på Bobilverden.no

Neste stopp blir tettstedet Måløy på Vågsøy. Vi la oss på Måløy bobilhavn. Måløy bobilhavn
En flott plass. Vi tok oss 2 gode sykkelturer her ute. Først ut til Kannesteinen

Dag 2 syklet vi ut til Refviksanden strand. Se bilder og kart under.
Refviksanden strand
Sykkel og gangvei utenfor Skoratunnelen
Kart over sykkelturen

Nå setter vi kurs innover Nordfjorden og Oldendalen. Målet er å besøke Briksdalsbreen. Vi overnatter på Gryta camping Info: Gryta camping
Koselig camping.
Vi syklet de ca 9 km inn til Briksdalsbreen Fjellstove. Derfra var det ca 2 km gange opp under breen.

Disse 4 bilden gir et inntrykk av turen vi hadde inn til breen.

Etter fine dager her i vest er det dags å reise over til Østlandet. Vi tar gamle strynefjellveien over Strynefjell. Det blir nok lenge til vi kjøre over her igjen. Veldig dårlig vei der grusen begynner på toppen av fjellet. Humpete vei helt ned til Grotli.
Mye fin utsikt når vi tar oss oppover i fjellheimen
Her er vi over på grusen. Ser ikke så verst ut her men det var ikke noen behagelig reise ned til Grotli

Her tar vi en overnatting i Lom.

Før hjemreise tar vi noen flere overnattinger på fjellet. Vi fricamper på Vaset og på Imingfjellet.
På Vaset hadde vi supert utgangspkt for sykkelturer. Se bilder og kart.
Sykkelruta gikk fra Krististølen hvor vi fricampet. Over til Langestølen, opp til Brattåsen og derfra over til Gomobu

Langestølen
Høgefoss mellom Veslevatnet og Tisleifjorden
Krististølen

Neste fricamp Imingfjellet. Ble tid med en sykkeltur her også. Plukket multer på veien.
Sykkelturen og området vi fant multer
Flott solnedgang
Blir multekrem av disse
Her er vi vest for Sønstevatn

Siste overnatting tar vi i Hokksund. Ble tid med en sykkeltur langs Drammenselva også. Flotte sykkelstier ned mot Mjøndalen