11. sep. 2018

Ukes tur i Telemark og Agderfylkene

Onsdag 29 august
Fra Halden til Telemark Kanalcamping i Lunde er det ca 20 mil når vi tar Moss-Horten fergen.
Vi hadde hørt mye om at det var så fint i Lunde og områdene rundt så vi måtte ta noen dager her for å se om alt skrytet av stedet stemte. Med det fine været vi hadde her i månedsskifte aug sept blei det et flott opphold. At det var fint langs Telemarkskanalen var ingen overdrivelse
          Info om Telemark kanalcamping
          Info om Hogga bobilparkering
          Turforslag sykkel Lunde
 Hogga sluse
 Første dagen tok vi sykkelruten kalt Landskaper`n ca 24 km. Flott tur på begge sider av kanalen nordover til Strengen. Hogga sluse og gamle Strengenveien fikk vi med oss på turen. Det var også en fin stellplass ved Hogga sluse.
 Gamle Strengevegen
Vrangfoss sluse.
Andre dagen syklet vi ruten kalt Baderunden på begge sider av kanalen sørover til Vrangfoss. Her fikk vi med oss slusingen av båten Henrik Ibsen.
En flott tur dette også men mer kupert og arbeidsom sykkelrunde på ca 25 km.

Etter å ha besett oss rundt i Lunde kjørte vi sørover til Mandal og Sjøsanden Feriesenter.
    Info om Sjøsanden feriesenter Mandal
Var artig å være tilbake her som i grunnen det hele startet for oss som campingfolk. Vi var på telttur her nede for 47 år siden. Mye var likt seg og Mandal er jo en flott by. Ellers er å nevne det fine turområdet Furulunden som omkranser feriesentret. Her er det stier og sykkelveier på kryss og tvers. Flott område for rekreasjon.
Etter et par dager her nede begynner værmelder å spå dårligere vær så vi bestemmer oss for å vende nesa hjemover igjen.
Vi ønsker og få noen formiddagstimer hos bobilforhandler Askjems så vi velger og kjøre opp til Tønsberg og ta en overnatting på Gunnarsbø bobilparkering i sentrum.
Flott stellplass med kort vei til byen.          Gunnarsbø bobilparkering
Koste oss i byen på kvelden og reiste opp og sjekket ut masse fine bobiler hos Askjems dagen derpå.

Fra Askjems gikk veien via Horten-Moss tilbake til Halden onsdag 5 sept.

Vi tok en liten avstikker innom Perry & Williams caravan i Råde å sjekket deres flotte nye bygg. Dette kan anbefales    Info om en flott bobilforhandler i Østfold ANBEFALES