4. sep. 2017

Fjelltur

Fra torsdag 31. aug til søndag bar det ut på ny tur. Vi kjørte Oslofjordtunnelen og via Drammen til Hokksund og Åmot. Vi stanset og tok oss god tid på Blaafarveværket.
Blaafarveværket

Videre opp mot Eggedal passerte vi Simostranda og der stod en kjent skikkelse langs veien.
Ole Einar i kjent stil

Nå var det ikke langt igjen til Haglebu. Her blir vi til lørdag. Torsdag koste vi oss på campingen (Haglebu) og vi gikk og spiste på kroa på stedet. Den kan anbefales.....veldig mye og god mat. Koselig også og slå av en prat med de lokale folka. Vertskapet på campingen var også veldig hyggelige. Plassen kan anbefales. Ta med fiskestang den savnet vi der oppe med masse liv i vannet rett ved plassen.
Fredag pakket vi sekken og ga oss opp i fjellet. Målet for dagen var Haglebunatten 1278moh. Vi tok oss god tid i det fine været. Klar og fin litt kald høstluft var det perfekte turværet. Veien opp mot toppen av fjellet er bratt så det er godt å ha god tid. Det ble mange små pauser. Det første lille målet var Snøfonntjenn. Her tok vi oss god tid med en kopp kaffe
Snøfonntjenn

Etter god hvile ruslet vi pent videre opp etter fjellet. Snart så vi den første toppen. Derfra og inn på selve Haglebunatten var det ikke lange biten. En eventyrlig 360gr utsikt herfra. Det var en varde, en gjestebok og en skive som viste retninger og avstander til kjente mål i fjellheimen. Vi inntok medbrakt mat og drikke her på toppen i flott vær.
Haglebunatten 1278moh.

Tilbaketuren gikk fint og vi hadde en alle tiders topptur i dag. Lengden t/r er ca 8 km. Litt avhengig av hvilke stivalg som tas.

Vi avsluttet denne bobilturen med overnatting på Skallevoll camping Tønsberg.

Til slutt skal jeg nevne at vi har fått 2 nye turvenner som følger oss i bobilen. Tusen takk til Lisbeth som sørget for at vi ble kjent med de.